سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخچه فال حافظ

فال حافظ حافظ یکی از محبوب ترین فال حافظ ها در بین ایرانیان است و امروز در خانه هر ایرانی یک دیوان حافظ یافت می شود، در ادامه با تاریخچه فال حافظ حافظ آشنا میشوید.

 

روش های پیش بینی سرنوشت و واقعه هایی که برای انسان در آینده روی خواهند داد و آگاهی یافتن از امور پوشیده وپنهان، از دیرباز درمیان مردم هم? جوامع انسانی رواج داشته است. تفال یا فال حافظ زدن یکی از این روش ها در جهان بوده است. مردم با چنگ درزدن به فال حافظ از فشار نگرانی ها، دلواپسی ها و دلهره های خود می کاسته اند و زمین? تردید و دودلی در اقدام به انجام دادن امور خیر وشرّ را ازمیانه برمی داشته و روح خود را آرامش می بخشیده اند. پیشین? تفال حافظباز می گردد به اعصار کهن که مردم سرزمین های باستانی با روش های جادویی گوناگون و روی آوردن به جادوگران و پیش گویان، یا به شاعران و اشعار آنان و توسل به کتاب های مقدس فال حافظ می گرفتند.

 

روش گرفتن فال حافظ

ایرانیان قبل از گرفتن فال، کتاب را در دست می‌گیرند و به بیان این جملات یا جملاتی از این دست می‌پردازند:

? ای حافظ شیرازی

تو کاشف هر رازی

ما طالب یک فالیم

بر ما بنما رازی

عده‌ای هم می‌گویند:

? ای حافظ شیرازی

بر من نظر اندازی

من طالب یک رازم

تو کاشف هر فالی

قسم به شاخه نباتت

قسم می‌دهم به قرآنی که در سینه داری

این فال مرا بگشای.

برخی دیگر می‌گویند:

? ای حافظ شیرازی

تو کاشف هر رازی

به حق شاخ نباتت

به حق جام شرابت

منظور خودت را از مراد ما بیان کن.

بعد انگشت خود را لای دیوان می‌گذارند و باز می‌کنند. غزلی را که در صفحه سمت راست قرار دارد می‌خوانند و تفسیر می‌کنند. اگر مضمون غزل مثبت باشد فال را خوب و گرنه آن را بد می‌دانند. از آن جا که عمده غزلیات حافظ دارای مضامینی عرفانی، عشقی، امیدوارکننده و مهربانی آفرین است زدن فال در مراسم خواستگاری، ازدواج، نوروز، تولد فرزندان و مانند آن بیشتر مرسوم است.